[…]
Θα σας μιλήσω για τρία θέματα, για τρεις σημαντικούς τρόπους, με τους οποίους μπορεί να ξυπνήσει η ενέργεια, που κοιμάται στον αφαλό. Από τη στιγμή που ξυπνάει, γίνεται μια πόρτα, μέσα από την οποία μπορεί ο άνθρωπος να βιώσει μια συνειδητότητα που είναι διαφορετική από το σώμα του.
Το πρώτο θέμα είναι η σωστή διατροφή, το δεύτερο θέμα είναι η σωστή άσκηση και το τρίτο θέμα είναι ο σωστός ύπνος.
Ο άνθρωπος που δεν έχει σωστή διατροφή, σωστή άσκηση και σωστό ύπνο δεν μπορεί ποτέ να κεντραριστεί στον αφαλό του. Ο άνθρωπος έχει χάσει την επαφή του και με τα τρία αυτά σημεία.
Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό είδος που έχει απρόβλεπτη διατροφή. Η διατροφή όλων των άλλων ζώων είναι προβλέψιμη. Oι βασικές τους σωματικές ανάγκες και η φύση τους αποφασίζει τι πρέπει να φάνε και τι δεν πρέπει, πόσο πολύ πρέπει να φάνε και πότε πρέπει να σταματήσουν.
Ο άνθρωπος όμως είναι απολύτως απρόβλεπτος. Ούτε του λέει η φύση του τι πρέπει να φάει ούτε του λέει ποτέ η συνειδητότητά του πόσο πρέπει να φάει ούτε αποφασίζει η κατανόησή του πότε πρέπει να σταματήσει να τρώει.
Καθώς δεν είναι προβλέψιμη καμία από αυτές τις ποιότητες του ανθρώπου, η ζωή του έχει πάει σε απρόβλεπτες κατευθύνσεις. Αν όμως υπάρχει έστω και ελάχιστη κατανόηση, αν ο άνθρωπος αρχίσει να ζει με λίγο περισσότερη ευφυΐα, με λίγο πιο ανοιχτά τα μάτια του, τότε δεν είναι καθόλου δύσκολο να κάνει μια σωστή διατροφή. Είναι πολύ εύκολο. Τίποτα δεν είναι ευκολότερο. Η κατανόηση της σωστής διατροφής μπορεί να χωριστεί σε δύο μέρη.
Το πρώτο είναι: Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να τρώει ο άνθρωπος. Το σώμα του ανθρώπου αποτελείται από χημικά στοιχεία. Ολόκληρη η διαδικασία του σώματος είναι χημική. Αν μπει αλκοόλ μέσα στον άνθρωπο, τότε το σώμα του θα επηρεαστεί χημικά, θα γίνει ασυνείδητο, θα μεθύσει. Όσο υγιής, όσο ειρηνικός κι αν είναι ο άνθρωπος, η χημεία του μεθυσιού θα επηρεάσει το σώμα του. Όσο άγιος κι αν είναι ο άνθρωπος, αν του δοθεί δηλητήριο, τότε θα πεθάνει.
[…]
Έτσι, κάθε οινοπνευματώδες προκαλεί ενοχλήσεις και βλάβες στη συνειδητότητα του ανθρώπου. Κάθε φαγητό που οδηγεί τον άνθρωπο σε οποιοσδήποτε είδους ασυνειδησία, σε οποιουδήποτε είδους διέγερση, σε οποιαδήποτε ακρότητα, σε οποιαδήποτε ενόχληση, είναι βλαβερό.
Και η βαθύτερη, η μεγαλύτερη ζημιά γίνεται όταν αυτά τα πράγματα αρχίζουν να πλησιάζουν τον αφαλό.
Η λανθασμένη διατροφή κοιμίζει σιγά-σιγά το κέντρο του αφαλού και αποδυναμώνει την ενέργειά του. Σιγά-σιγά αυτό το κέντρο αρχίζει να κοιμάται, μέχρι που θα κοιμηθεί για τα καλά. Τότε, δεν θα συνειδητοποιούμε καν ότι υπάρχει κέντρο. Τότε έχουμε επίγνωση μόνο δύο κέντρων: Το ένα είναι ο νους, όπου κινούνται συνεχώς σκέψεις και το άλλο είναι κάτι από την καρδιά, όπου κινούνται τα συναισθήματα. Δεν έχουμε καμία επαφή με τίποτα βαθύτερο. Έτσι, όσο πιο ελαφρύ είναι το φαγητό, όσο λιγότερο βάρος προκαλεί στο σώμα, τόσο πιο πολύτιμο και σημαντικό είναι για το ξεκίνημα του ταξιδιού σου προς τα μέσα.
Για τη σωστή διατροφή, το πρώτο πράγμα είναι το να μην προκαλεί διέγερση, να μην είναι μεθυστική, να μην είναι βαριά. Όταν έχεις φάει σωστά, δεν νιώθεις ούτε βάρος ούτε νύστα. Τότε ξέρεις πως έχεις φάει σωστά.
[…]
Έτσι, το πρώτο πράγμα είναι ότι κάθε άνθρωπος πρέπει να έχει επίγνωση του τι τρώει. Και το λέω αυτό ιδιαίτερα για τον διαλογιστή. Ο διαλογιστής είναι απαραίτητο να έχει επίγνωση του τι τρώει, του πόσο πολύ τρώει και του αποτελέσματος που έχει στο σώμα του. Αν πειραματιστείς με εγρήγορση για λίγους μήνες, ασφαλώς θα βρεις ποια είναι τα σωστά φαγητά για σένα, ποια σου δίνουν ηρεμία, ειρήνη και υγεία. Δεν είναι δύσκολο να τα βρεις, απλώς δεν δίνεις καμία προσοχή στο φαγητό σου και γι’ αυτό δεν είσαι σε θέση να ανακαλύψεις το σωστό φαγητό.
Το δεύτερο πράγμα για το φαγητό είναι ότι όταν τρως είναι πολύ πιο σημαντική η κατάσταση του νου σου από αυτό που τρως. Το φαγητό θα σε επηρεάσει, διαφορετικά αν τρως χαρούμενα ή αν τρως όταν είσαι, γεμάτος στενοχώρια και ανησυχία.
[…]
Ο νους σου πρέπει να βρίσκεται σε κατάσταση ευγνωμοσύνης και ευδαιμονίας… Όσο πιo χαρούμενα κι ευτυχισμένα και όσο πιο χαλαρά και χωρίς ανησυχία μπορεί να φάει ένας άνθρωπος, τόσο περισσότερο αρχίζει να γίνεται το φαγητό του το σωστό φαγητό.
Βίαιη διατροφή δεν είναι μόνο εκείνη του μη χορτοφαγικού φαγητού. Βίαιη είναι επίσης και εκείνη η διατροφή που τρώει ο άνθρωπος με θυμό. Kαι τα δύο αυτά είναι βίαια. Όταν ο άνθρωπος τρώει με θυμό, με ανησυχία, με αγωνία, τρώει βίαια. Δεν αντιλαμβάνεται ότι όλο αυτό είναι τόσο βίαιο, όπως όταν τρώει σάρκα. Είναι το ίδιο βίαιο, όπως όταν καίγεται μέσα του η ίδια του η σάρκα, από τον θυμό και την ανησυχία. Τότε, το φαγητό που τρώει δεν μπορεί να είναι μη βίαιο.
Το άλλο μέρος της σωστής διατροφής είναι ότι πρέπει να τρως ειρηνικά και χαρούμενα. Αν δεν βρίσκεσαι σε τέτοια κατάσταση, τότε είναι προτιμότερο να περιμένεις και να μη φας για λίγο. Όταν ο νους είναι απολύτως έτοιμος, μόνο τότε πρέπει να τρως το γεύμα σου.
[…]
Στο σωματικό επίπεδο, η σωστή διατροφή πρέπει να είναι υγιεινή, μη διεγερτική και μη βίαιη. Στο νοητικό επίπεδο, ο νους πρέπει να βρίσκεται σε μια κατάσταση ευδαιμονίας και χαράς. Και σε ψυχολογικό επίπεδο, η ψυχή πρέπει να είναι γεμάτη ευγνωμοσύνη. Αυτά τα τρία πράγματα κάνουν τη διατροφή να είναι σωστή διατροφή.
[…]
Πρέπει να υπάρχει ένα συναίσθημα ευγνωμοσύνης προς όλη τη ζωή, προς όλο τον κόσμο, προς όλο το σύμπαν, προς ολόκληρη τη φύση, προς το θεϊκό.
[…]
Αυτό το συναίσθημα ευγνωμοσύνης πρέπει να είναι παρόν σε όλες τις πλευρές τις ζωής και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη διατροφή σου. Μόνο τότε μπορεί η διατροφή σου να γίνει η σωστή διατροφή.
Osho, “Ταξίδι προς τα Μέσα”