Ολιστικές Θεραπείες για Παιδιά και Εφήβους

Ολιστικές Θεραπείες για Παιδιά και Εφήβους

Τα παιδιά βρίσκονται πιο κοντά στο εσωτερικό τους φως, την αληθινή φωνή μέσα τους. Λειτουργούν περισσότερο με το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου έχοντας πρόσβαση στη δημιουργική τους φαντασία. Για τα παιδιά -που κοιτούν τον κόσμο μέσα από το δεξί ημισφαίριο- τα πάντα είναι πιο όμορφα, εκπληκτικά όμορφα, μαγικά…

 

Στα μάτια ενός παιδιού, τα βότσαλα της θάλασσας φαντάζουν σαν τον θησαυρό που λαμπυρίζει στο φως του ήλιου’ ο ήχος από το θρόισμα των φύλλων γίνεται η φωνή των δέντρων’ οι ηλιαχτίδες του ήλιου στο δάσος μεταμορφώνονται σε νεράιδες και ξωτικά…

 

Τα μάτια που μπορούν να δουν τη μαγεία και την ομορφιά, βλέπουν τον Θεό παντού…

 

Τα παιδιά ξέρουν τι θέλουν και αναγνωρίζουν με περισσότερη ευκολία τι είναι αληθινό. Είναι αγνά, γεμάτα ενέργεια και χαρά, γεμάτα λαχτάρα να ανακαλύψουν τη ζωή…

 

Καθώς μεγαλώνουν, νοιώθουν ολοένα και περισσότερο τη βαθιά ανάγκη να ζήσουν αληθινά, να βιώσουν την ελευθερία τους, να εκπληρώσουν τα όνειρά τους…

 

Όμως το εκπαιδευτικό σύστημα και η κοινωνία διαμορφώνουν τα παιδιά με τέτοιο τρόπο ώστε να χάνουν την επαφή με την εσωτερική τους φωνή και καθοδήγηση παύοντας να είναι δημιουργικά και ευτυχισμένα. Σταδιακά απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τον αληθινό τους εαυτό, βιώνουν άγχος και η χαρά -ως φυσική κατάσταση του ανθρώπου- μετατρέπεται σε μελαγχολία και αργότερα θλίψη…

 

Κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να είναι ή να ”γίνει” ίδιος με κάποιον άλλον… Ο κάθε άνθρωπος έρχεται σ’ αυτήν τη ζωή για να εκπληρώσει το δικό του μοναδικό έργο. Έτσι λοιπόν, κάθε παιδί έρχεται στον κόσμο με μοναδικές ποιότητες, χαρίσματα και ταλέντα για να μπορέσει να πραγματώσει τον δικό του δημιουργικό σκοπό… Έχει τις προσωπικές του αναζητήσεις και ενδιαφέροντα, εκδηλώνει έφεση-κλίση σε συγκεκριμένους τομείς, έχει τα δικά του όνειρα που θέλει να εκπληρώσει…

 

Η αναγνώριση και ο σεβασμός στις βαθύτερες ανάγκες των παιδιών και στη μοναδικότητά τους είναι απαραίτητοι παράγοντες προκειμένου τα παιδιά να μπορέσουν να πραγματοποιήσουν το δημιουργικό τους κάλεσμα και να ζήσουν μια ζωή ευτυχισμένη με αληθινό νόημα. Ο θεραπευτής εργάζεται με το παιδί σε συνεργασία με τους γονείς γι’ αυτόν τον σκοπό.

 

Οι ολιστικές – ενεργειακές θεραπευτικές προσεγγίσεις που περιγράφονται είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες – περιόδους ανάπτυξης του παιδιού (νηπιακή, παιδική, εφηβική) και μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά στα θέματα και τα προβλήματα -με τις ιδιαίτερες ανάγκες- της κάθε περιόδου. Ο θεραπευτής μπορεί να υποστηρίξει ουσιαστικά τα παιδιά στα θέματα που αντιμετωπίζουν μέσω των ενεργειακών θεραπειών καθώς και με τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας –ιδιαίτερα κατά την εφηβική αλλά και την παιδική ηλικία.

 

Ο θεραπευτής προσεγγίζει το παιδί με λεπτότητα και σεβασμό’ έχει την ευαισθησία να “νοιώσει” και να “αφουγκραστεί” τις βαθύτερες ανάγκες του. Το θεραπευτικό πλαίσιο γίνεται μια “αγκαλιά” -ο ασφαλής χώρος-  επιτρέποντας στο παιδί να νοιώσει την απαραίτητη εμπιστοσύνη προκειμένου να ξεδιπλώσει τον ψυχισμό του, να  επικοινωνήσει αυτά που το απασχολούν στον θεραπευτή… Σταδιακά αναπτύσσεται μια βαθιά σχέση εμπιστοσύνης με τον θεραπευτή ο οποίος συνεργάζεται με τους γονείς για να μπορέσει το παιδί να ξεπεράσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.

 

Η συνεργασία του θεραπευτή με τους γονείς είναι απολύτως απαραίτητη… Ένα πρόβλημα-μια προβληματική συμπεριφορά αποτελεί θέμα για όλη την οικογένεια μιας και η οικογένεια λειτουργεί ως “ένα σύστημα”… Ο θεραπευτής βοηθάει τους γονείς να συνειδητοποιήσουν τις βαθύτερες αιτίες των θεμάτων -που αντιμετωπίζει το παιδί- και να κάνουν τις αλλαγές προς την υγιή κατεύθυνση έτσι ώστε να βοηθήσουν όλη την οικογένεια. Οι γονείς καλούνται –και οι ίδιοι- να εργαστούν για να έχουν μια  καλύτερη σχέση και επικοινωνία μεταξύ τους, να επανεξετάσουν τη δική τους συμπεριφορά απέναντι στο παιδί, να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο το προσεγγίζουν και επικοινωνούν μαζί του, να έχουν περισσότερη κατανόηση για τις ανάγκες και ιδιαιτερότητές του, να αναθεωρήσουν τις -πολλές φορές- υπερβολικές  απαιτήσεις τους…

Η περίοδος της εφηβείας είναι μια πολύ ιδιαίτερη –και δύσκολη- περίοδος… Είναι το στάδιο -μία μεταβατική περίοδος- κατά την οποία ο άνθρωπος παύει να είναι πια “παιδί” και προχωράει προς την ενηλικίωση. Σ’ αυτό το στάδιο ο έφηβος χρειάζεται πάνω από όλα κατανόηση, στήριξη και υπομονή. Για τον έφηβο, είναι επιτακτική η ανάγκη να έχει τον δικό του χώρο -κυριολεκτικά και μεταφορικά-‘ έχει υπαρξιακές αναζητήσεις’ αναζητά να ανακαλύψει τον κόσμο’ τον πραγματικό εαυτό του’ τον σκοπό της ζωής του…

 

Ο θεραπευτής εργάζεται με τον έφηβο μέσω της ψυχοθεραπείας συνδυαστικά με τις ενεργειακές θεραπείες (Εσωτέρα Θεραπευτική, Reiki, Ηχοθεραπεία) καθώς και με – ειδικά προσαρμοσμένα στις ανάγκες του εφήβου- Ταξίδια Φαντασίας με τον Ήχο.

 

Η ολιστική ψυχοθεραπευτική προσέγγιση –η ψυχοθεραπεία μαζί με τις ενεργειακές θεραπείες- μπορεί να βοηθήσει και να στηρίξει ουσιαστικά το παιδί και όλη την οικογένεια. Η εργασία με τον θεραπευτή βοηθάει στη διευθέτηση των εντάσεων και συγκρούσεων που είναι τόσο συχνές κατά την περίοδο αυτή’ συμβάλλει στην κατανόηση και υγιή διαχείριση του θυμού’ βοηθάει στην εξομάλυνση των σχέσεων και την καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας. Επίσης βοηθά τον έφηβο να ανακαλύψει και να εκφράσει υγιώς τη σεξουαλικότητά του, τον βοηθά στην κοινωνικοποίηση του – στις καλύτερες σχέσεις με τους φίλους του και το άλλο φύλο, στην πρόληψη και τη διαχείριση του άγχους για τα μαθήματα και τις επιδόσεις του, στο άγχος για τις εξετάσεις καθώς και στην ουσιαστική αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών/ψυχολογικών προβλημάτων…

 

 

Στις τρυφερές – ευαίσθητες ηλικίες της νηπιακής και παιδικής περιόδου, ο θεραπευτής εργάζεται με τα παιδιά χρησιμοποιώντας ειδικά προσαρμοσμένη ηχοθεραπεία, ταξίδια φαντασίας με τον ήχο, δημιουργικά παιχνίδια με ήχους, ειδικά επιλεγμένη κλασική μουσική και θεραπεία Reiki προσαρμόζοντας τις αναφερόμενες θεραπευτικές μεθόδους στις συγκεκριμένες ατομικές ανάγκες του παιδιού.

 

 

 

 

Τα παιδιά όντας πιο κοντά στο εσωτερικό τους φως, είναι “ανοικτά” και δεκτικά στην ενέργεια’ νοιώθουν την ενέργεια ως αγάπη να τα “αγκαλιάζει“ τρυφερά… Ο θεραπευτής μπορεί να εργαστεί με το Reiki, βοηθώντας τα βαθιά και ουσιαστικά στα θέματα που αντιμετωπίζουν.

 

Τα παιδιά ενθουσιάζονται με τους ήχους από τις ηχογαβάθες και τα gong. Όντας πιο κοντά στον πυρήνα τους, αμέσως συνδέονται με αυτούς τους όμορφους αρχέγονους ήχους οι οποίοι τα βοηθούν να νοιώσουν εμπιστοσύνη, ασφάλεια και χαρά. Το χρυσαφένιο χρώμα και ο ήχος που παράγουν διεγείρουν όλες τις αισθήσεις τους και αγγίζουν την ψυχή τους με όμορφο τρόπο. Ένας από τους πολλούς τρόπους εργασίας με τον ήχο για τα παιδιά είναι τα ταξίδια φαντασίας.

 

Ταξίδια Φαντασίας με τον Ήχο για Παιδιά

 

“Μια φορά και έναν καιρό… μέσα σ’ ένα μεγάααλο δάσος με βελανιδιές, ζούσε ένας σοφός και σιωπηλός γίγαντας…”

 

Τα ταξίδια φαντασίας είναι διηγήσεις με τον ήχο της φωνής μαζί με επιλεγμένη και στοχευμένη χρήση ήχων από θεραπευτικές ηχογαβάθες και gong. Τα ταξίδια φαντασίας μπορεί να περιλαμβάνουν παραμύθια, ονειρικά ταξίδια ή οραματισμούς.

 

Ο θεραπευτής κρούοντας στοχευμένα και με συγκεκριμένο τρόπο τις ηχογαβάθες και τα gong, αφηγείται παράλληλα ένα παραμύθι – μια φανταστική ιστορία. Ο ίδιος όντας σ’ επαφή με το εσωτερικό του παιδί, την αθωότητα και τη φαντασία του, μπορεί να συνδεθεί με το μικρό παιδί – θεραπευόμενο, να νοιώσει και να αφουγκραστεί τις ανάγκες του και μαζί να ξεκινήσουν για ένα ονειρικό ταξίδι…

 

Στο ονειρικό ταξίδι οι όμορφοι ήχοι ζωντανεύουν τις εικόνες και μαζί με τη διήγηση μεταφέρουν το παιδί στον δικό του ονειρικό, παραμυθένιο κόσμο,  όπου “βιώνει” την πλοκή του παραμυθιού… του ονειρικού ταξιδιού…

 

Θα μπορούσε, για παράδειγμα, το ίδιο να είναι ο ήρωας του παραμυθιού που  αντιμετωπίζει μια πρόκληση -συνδέοντάς την με τη δική του πραγματική δυσκολία που αντιμετωπίζει στη ζωή του- υπερβαίνει τα εμπόδια και στο τέλος τα καταφέρνει. Μία πραγματική τραυματική κατάσταση – πρόκληση που βιώνει το παιδί στο σχολείο -όπως εκφοβισμός από άλλο παιδί- θα μπορούσε να βρει τη λύση της μέσα από το θεραπευτικό ταξίδι και την εργασία με τον θεραπευτή.

 

Ο θεραπευτής προσαρμόζει το ταξίδι φαντασίας στις συγκεκριμένες ατομικές ανάγκες του παιδιού… Στο τέλος της διήγησης του παραμυθιού, το παιδί μοιράζεται το βίωμά του… Μέσα από το θεραπευτικό ταξίδι, αναδύονται στην επιφάνεια κρυμμένα συναισθήματα-πολύτιμες πληροφορίες τις οποίες ο θεραπευτής χρησιμοποιεί για να βοηθήσει το παιδί με τα θέματα που αντιμετωπίζει.

 

Μέσα στο θεραπευτικό πλαίσιο θα μπορούσε επίσης το παιδί να ζωγραφίσει και να αποτυπώσει  με χρώματα και μπογιές το βίωμα του από το παραμύθι και στη συνέχεια, ο θεραπευτής να εργαστεί ψυχοθεραπευτικά πάνω στα  “κρυμμένα μηνύματα” πίσω από τις ζωγραφιές…

 

Καθώς τα μηνύματα στα ονειρικά ταξίδια είναι μηνύματα εμπιστοσύνης, θάρρους, χαράς, αγάπης, σεβασμού, τα ταξίδια φαντασίας βοηθούν το παιδί να  ενισχύσει την εμπιστοσύνη στις ικανότητες και στον εαυτό του’ να νοιώσει ότι μπορεί να ξεπεράσει οποιονδήποτε φόβο και να τα καταφέρει.

 

 

 

 

Ο θεραπευτής μπορεί να κάνει την ίδια θεραπευτική εργασία χρησιμοποιώντας αντί για ηχογαβάθες και gong μία όμορφη, παραμυθένια μουσική. Στο ονειρικό ταξίδι η μουσική ζωντανεύει τις εικόνες και το παιδί “βιώνει” τον παραμυθένιο κόσμο… Επιπλέον το παιδί έρχεται σ’ επαφή με το άκουσμα της κλασικής μουσικής με τις ανώτερες και θεραπευτικές δονήσεις’  καλλιεργείται η ικανότητά του να ”ακούει” την ομορφιά, το ξεχωριστό ηχόχρωμα των μουσικών οργάνων της ορχήστρας και ενδυναμώνεται η αίσθηση του ρυθμού.

 

 

Οι ολιστικές – ενεργειακές θεραπευτικές προσεγγίσεις βοηθούν τα παιδιά -σ’ όλες τις ηλικίες-περιόδους ανάπτυξης (νηπιακή, παιδική, εφηβική)- να είναι συνδεδεμένα με την αρχέγονη εμπιστοσύνη-να νοιώθουν ασφάλεια και σιγουριά’ να έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους’ να εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους’ να είναι πιο ευτυχισμένα.

 

Επιπλέον οι ολιστικές – ενεργειακές θεραπευτικές προσεγγίσεις:

 

  • αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα ψυχοσωματικά/ψυχολογικά θέματα και προβλήματα
  • βοηθούν σε προβλήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του παιδιού όπως υπερκινητικότητα, καθυστέρηση έναρξης ομιλίας, προβλήματα συγκέντρωσης
  • αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά συναισθηματικές, αγχώδεις και διατροφικές διαταραχές, φοβίες, σύνδρομο Tourette
  • βοηθούν να ξεπεραστούν τραυματικές καταστάσεις όπως εκφοβισμός από άλλο παιδί-bullying
  • στηρίζουν σε μεταβατικές – στρεσογόνες καταστάσεις όπως διαζύγιο, υιοθεσία, απώλεια αγαπημένου προσώπου, μετακόμιση, αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
  • βοηθούν τα παιδιά να νοιώσουν εμπιστοσύνη και ασφάλεια
  • χαλαρώνουν και προλαμβάνουν το άγχος
  • βοηθούν τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (όπως δυσλεξία)
  • ενισχύουν την ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης
  • αναπτύσσουν την ικανότητα επικοινωνίας
  • επιλύουν προβλήματα συμπεριφοράς
  • ενισχύουν την ικανότητα έκφρασης
  • αυξάνουν την αυτοπεποίθηση
  • διεγείρουν τη φαντασία και προάγουν τη δημιουργικότητα
  • βοηθούν τα παιδιά να παραμείνουν σ’ επαφή με τον πυρήνα τους
  • διευρύνουν τη συνείδηση